Nejlepší menu pro jednoho u vás doma

Není nad domácí jídlo! Toho se držely naše babičky a mnohdy i maminky a připravovaly jídlo pro celou rodinu. Jenomže naše generace je zvyklá se stravovat trochu jinak, často chodíme do restaurací a mnohdy žijeme sami. A vařit pro jednoho není tak jednoduché, jak se může zdát. Není to však nemožné.

Tipy na rychlé vaření pro jednoho

Vařit si doma je skvělá cesta ke zdravějšímu jídelníčku, minimalizaci odpadu i úspoře peněz. Vyžaduje ale trochu plánování a přemýšlení. Jestli si s kuchyní netykáte, máme pro vás dobrou zprávu: vařit pro jednoho zvládne i úplný začátečník v naprosto minimalistické kuchyni.

Jídlo z jednoho pekáče

Trouba dodá jakémukoliv jídlu správný šmrnc. Stačí nakrájet brambory, k nim přidat oblíbené maso na kousky, cibuli, česnek, bylinky, zakápnout kapkou olivového oleje a nechat péct do křupava. Uvidíte, jak si tohle rychlé jídlo pro jednoho vychutnáte.

Jídlo z jednoho hrnce

Kdo nemá troubu, vystačí si i s jednoplotýnkovým vařičem. Pro oběd z jednoho hrnce opravdu víc nepotřebujete. Stačí třeba na oleji zpěnit nakrájenou cibulku, na ní orestovat nadrobno nakrájené maso, přidat rýži (a podle chuti třeba rajčata nebo jinou zeleninu), zalít vývarem a uvařit doměkka. Servírujte s nastrouhaným sýrem a zeleninovým salátem.


Menu pro jednoho

Říká se, že vařit pro jednoho je těžší než vařit pro velkou rodinu. Při přípravě jídla pro jednoho člověka totiž strávíte přípravou úplně stejně dlouhou dobu. Na druhou stranu je možné takto uvařit jídlo i na několik dní dopředu a hned ubude starostí, co jíst celý týden. K plotně se pak postavíte jen dvakrát, třikrát do týdne a připravíte si přitom jídlo na každý den.

Hlavně neplýtvat

Udržitelnost se jak tenká nitka vine všemi oblastmi našeho života. Vznikají bezobalové obchody, přírodní a eko kosmetika i řada iniciativ zaměřujících se na neplýtvání jídlem. Vařit si doma začíná být stále oblíbenější nejen proto, že přesně víte, co vaše polední menu obsahuje, máte šanci se tak vyhnout nežádoucím přísadám, ale také se s jídlem naučíte hospodařit.

Věděli jste třeba, že nadbytečnou zeleninu stačí omýt, nakrájet na kousky a dát v krabičkách do chladničky? Vydrží tak bez problémů týden. Až ji budete čistit, nevyhazujte slupky a odkrojky do koše, ale uvařte z nich skvělý zeleninový vývar. Buď si ho můžete dát k večeři anebo ho zamrazit a použít někdy při vaření.

Jezte pestře

Vaření doma má jednu nevýhodu, a tou může být nedostatek motivace jíst jiná než oblíbená a vyzkoušená jídla. Zkuste tomu předejít a hledejte nové recepty, suroviny i typy příprav. Jestli toužíte jíst vyváženě, doporučujeme si připravit vždy jídelníček na týden dopředu. Budete vědět, na jaké menu se můžete těšit a zároveň do svých plánů můžete zahrnout všechny důležité živiny.


Nemusíte na to být sami

Už jste někdy slyšeli o sdíleném vaření? Možná vám tento termín nic neříká, ale určitě už jste ho vyzkoušeli v praxi. Třeba když jste odjížděli z víkendové návštěvy u maminky s krabicí domácích dobrot. Nebo si odnesli z firemního rautu výslužku v podobě večeře na zítra. Sdílené vaření je ve své podstatě dělení se o jídlo. Můžete ho praktikovat s kýmkoliv – s rodinou, přáteli nebo sousedy. Fígl je v tom, že jednou vaří oni, podruhé vy a o denní menu se podělíte. Podstata je v úspoře času, efektivním využití surovin i energie a inspiraci.

Řešení v časové nouzi

Může se stát, že prostě na vaření nemáte čas nebo energii. Ani tak se ale o zdravý jídelníček nemusíte ochuzovat. Řešením na jakkoliv omezenou dobu může být třeba krabičková dieta. Název je možná trochu zavádějící, protože jídla dietní být nemusí. Zato jsou zdravá, vyvážená a rychlá na přípravu (stačí si je jen ohřát).